Thursday, May 4, 2017

露營煮食爐

我認我係好易會上癮既人,呢篇野好長,寫既係關於露營煮食爐,包括 gas、白電油、柴同埋酒精。

近年我再次投入露營活動,因為人生階段既轉變 (難約人,難夾時間,而事實上,香港假日已經不太適合露營,人實在太多了),我甚至開始一個人去露營,所以不再像以往,可以靠朋友提供某些用品,例如煮食爐。短短幾年,我竟然試齊了差不多各種煮食爐,在此簡單分享。

露營煮食爐,主流肯定係 gas 爐,因為佢方便易用,火力足夠亦容易調校,大中小火都可以,燃料和爐頭又容易買。Gas 爐的燃料,當然係 gas 喇,而 gas 主要可以分做高山氣 (下圖橙色) 同埋邊爐氣 (國內叫長氣罐),外觀睇包裝唔同,但其實內涵都唔同既。


邊爈氣容易買,價錢也比較平,但一般都需要轉接頭,才可以用在露營爐頭上。轉接頭可以算係有兩種 (款式其實超多),一種如上圖,基本上是個小三腳架 (一體式),而另一種,就係一個厚身金屬環 (分體式)。我個人覺得三腳架呢種比較好,因為可確保邊爐氣樽的方向正確。三腳架呢種用於一體式,而另一種就係分體式用。

話說原來邊爐氣樽某一方一定要向上,這是關乎氣樽內部結構,而放置不當呢,其實係會影響氣化過程,少則燃燒不穩定,嚴重有可能會出意外... 若果方向不正確,會令液化氣體未被適當氣化時,就突然湧出,造成突發性既火力增加,情況可大可少架。

厚身金屬環那種屬於分體式,即係有條氣喉既... 當然,我都見過人玩野,將個接環直駁氣樽同埋爐頭,結果個爐頭當然係高,仲係好高... 但點平衡呢?

高山氣就可以直接用,但價錢比較貴,又比較難買,要去露營用品店先買到。高山氣都分幾種大少(其實邊爐氣都有細支既,不過好少見),下面係中等 size,有一種再細支啲既,另一種就再高身啲,揀邊款就視乎用量吧!當然亦可考慮埋行程,帶上山行得遠,當然越細支越好喇!

響香港既營地,咩氣都無分別,無需要特別追求高山氣。高山氣當然係較適合高山使用,但香港最高既山都唔使咯。另外,高山氣罐一般可以塞埋入個煲度,佔背包空間較細。但我通常會塞個水煲入個煲度,所以對我嚟講無大分別。當然,有時懶起嚟,我都會唔帶水煲,而直接放隻鈦杯上去煲水,咁又另計喎... 唧係咁,千變萬化,自己諗喇!


Gas 爐有好多種,下圖有個好似個蓮花咁既,有埋內置風擋,又有電子打火,都係幾十蚊,好似幾好咁喎!佢屬於分體式,有條氣喉接駁氣罐,而有款差唔多既,就無咗條氣喉,變成一體式直駁入爐身。呢件野既問題係,佢其實都算係重、又大件,所以我已經放棄咗佢了。

我又試過用下面既,即係簡單既一個爐頭,無風擋,連個 stand 都無,用高山氣就靠氣罐做 stand,即係一體式;若用邊爐氣呢,就要靠個 adapter 做 stand... 當中左邊大少少既,有埋電子打火,而右邊既呢,超細呢個,係全鈦金屬,無電子打火,又輕又細,重量不及右邊既三份之一!

呢度要提一點,電子打火呢吓野,其實唔太信得過,最好都係要帶多個火機。打唔著你都無仇報,當然,借火其實都幾易,但荒山野嶺都搏唔過 (假日除外,因為實有人)!

右邊呢兩個既係一體式,若果接邊爐氣罐用,就要用有三腳架那種轉插。


Gas 爐幾乎唯一唔既好處,就係每次露營都會產生空氣樽,而空樽亦難以回收,實在太唔環保了。你熱愛大自然先露營唧,當然要考慮環保問題!再者,有啲人怕重,回程時未用盡既氣樽,就會掉咗佢,令成件事更加之唔環保。最簡單既解決辦法,當然係送俾人,又或者帶返屋企下次再用。但無論如何,最後空既氣樽,你都係會揼咗佢。

坊間有工具可以 refill 高山氣罐,但這做法相當危險,個人不太建議。坊間亦有人教點樣放清啲氣,然後打個大洞,再攞去回收,但呢點同樣有相當危險性,個人亦不太建議了。

正因為咁,我就開始玩白電油爐。電油爐既燃料樽可以重用,所以無咗呢個棄置空樽既問題。用晒啲電油,就倒返啲入去,就係咁簡單。當然,一體式電油爐要小心,加電油時要確保個爐熄咗火,仲要冷卻了,才可以加,唔係搶火就大鑊!分分鐘唔係燒著,而係爆炸咯。
 


白電油可以在五金鋪買(有賣油漆既,或者大間啲既就應該有)。五金鋪買白電油,一般分樽裝和罐裝,個人強烈建議買罐裝既。因為樽裝其實係分銷拆細既方法,老闆用舊既啤酒樽分拆,但清潔情況成疑,電油有雜質呢,就可能會塞爐頭,係就大鑊了。話說塞電油爐並不是甚麼奇事,而大部份電油爐都有附送清潔工具,或甚至有士啤油咀添... 你知咩事喇咁...

而成罐呢買呢,不單係平啲,而且比較乾淨,塞爐機會大減,當然香港有土地問題,買一大罐呢,分分鐘幾年先用得晒,佔地方之餘,亦有一定危險性,話晒都極易燃物品丫嘛。



論火力,電油爐係最猛火既,佢絕對拍得住屋企既煤氣爐!電油爐用起嚟亦唔太多便,首先要加壓,有啲仲要預熱 (所謂唔使預熱,其實意思都係唔使分開一個工序架咋),要氣化過程穩定咗,先至可以開始煮食,否則會燒黑煲。

電油爐開爐時 (預熱階段),火勢比較難控制,有時出燃料太多,會燒到好高,如果在天幕下就要加倍小心,因為有時有機會燒到都未定架。當氣化過程穩定後,電油爐會產生相當大聲浪,有人誇張到話傾唔到計,其實又未至於既,但就真係幾大聲。大排爐既爐,又或者街邊推車仔既爐果種聲浪...

論燃料費用,電油爐幾乎最平,但當然柴爐係更平喇。

電油爐火力最大,最適合一班人打邊爐;但另一方面,如果一個人用,電油爐火力可能會太大,較到最細都仲太大,會沾底,如果用嚟煮飯,難度會相應增加。如果用鈦煲就更唔適合,分分鐘連個煲都燒到變形。電油爐比較難熄得細 (唔覺意熄埋火),細極都仲相當大咯。我估計呢點係因為佢要保持足夠熱力,去氣化啲電油吧...

電油爐都分一體式,同埋分體式,有啲分體式電油爐,可以用 gas 都得架,實行一爐兩用,有咩燒咩。分體式加油時,因為結構問題,火就一定熄咗架喇;但一體式呢,就要小心,千萬唔好著住火加電油,因為電油揮發性極強,咁搞法會搶火!

電油爐有唔少缺點,主要係會塞爐頭,又難用,聲大大,火力亦偏大,唔容易較細火,所以比較少人用。

說話某次我就係因為塞爐,結果只能夠燒柴,而呢次亦燃起我玩柴爐既興趣。

燒柴感覺更原始,而亦沒有棄置空樽既問題。燃料就地取材,亦省卻了帶燃料既重量。燒柴最大問題係會燒黑煲,而且煙比較大;而執柴同埋 keep 加柴,亦係額外既工夫!當遇上雨天或潮濕日子,更加無法可燒。

燒柴當然可以就咁燒,但煙會好大,而且煲會超黑,極難清潔!我果次突發燒柴就係咁,洗我一鑊金,但無辦法喇,好過餓死,或者取消行程丫嘛...

但...其實有特定既柴爐,可以讓柴燒得更加完整,減少黑煙,燒黑煲情況亦會無咁嚴重,清潔工夫亦因而大大滅少。其中一種係柴氣爐 (wood gas stove),簡單嚟講,呢種爐除咗燒柴,仲會利用空氣對流原理,燒埋大部份既煙,同時又增加熱度,減少黑煙。黑煙或者燒黑煲,其實係燃燒唔完整所致嘛 (incomplete combustion)...


上圖最右邊那張,就見到柴氣被燃燒既情況,啲火呢,係由旁邊既洞燒出嚟,狀似燒 gas 咁架 (因為真係燒 gas 嘛!)。柴氣爐既最大特色,其實係火從上而下燒,啲火一方面加熱個煲,另一方面,又藉熱力逼啲柴既水份同埋汁液出嚟,熱空氣上升,帶動鮮風從爐底上升,扯埋啲柴既煙向上,再被燃燒一次,連啲氣化既汁都燒埋,藉以滅少黑煙,減少 incomplete combustion,咁就無咁黑煲,同時亦增強熱度,一舉兩得!


柴氣爐既火力其實都可以唔錯,只要有優質和比較乾身既柴。燒柴其實感覺非常良好,一方面多啲野搞,在野外幹下慢活,享受過程,又可以發洩吓細個時想玩火既慾望!如果時間充裕,天氣又許可,其實我最鍾意用柴爐咯。

講開柴,其實一地都係,樹底下已經大把,千萬唔好劈樹...再者,新鮮木都唔好燒喇,其實仲犯法添。樹枝唔使大枝,因為大都放唔入,細細枝,排靚佢,勁好燒。開始時,可以加啲乾葉入去,好快就搞掂。

柴爐最大問題係燒黑煲,同埋受天氣影響。柴爐俾人感覺係唔環保,因為燒既時候有煙!但其實呢,植物生長時,會從環境吸收炭,而燃燒時,只係將啲炭釋放返出嚟,其實算係零和喎!再者,生物燃料係屬於可再生,總好過化石燃料!燒柴亦有相當驅蚊既作用。

如果要燒柴呢,建議帶把芭焦扇 (廢青扇),可以幫助燃燒得更好更旺,起火時亦極度有用。坊間有柴火發電爐,佢地內置風扇,不過就幾貴咯,我未玩過...

最後講埋酒精爐,其實我估計,大部份資深露營友都係用酒精爐既,或者 gas 爐。


酒精爐當然係燒酒精,而燒既係工業火酒。燒消毒火酒唔係唔得,但因為酒精成份較低,而且價錢又較貴,燒黑煲之餘,又火力細,何必呢?

工業用酒精,可以去五金鋪買,叫「士力水」,同白電油差不多價錢,好似仲平過白電油啲啲,以容量計其實係平過白電油,但因為每單位含既能量較低,所以其實係貴過白電油。

酒精爐既原理好簡單,所以好多人用汽水罐嚟 DIY,但為咗耐用啲,建議都係買返嚟喇。用法非常簡單,首先倒啲酒精入去,然後點火,完。

但過程是咁的:當酒清燒著了之後,酒精因著熱力而會慢慢被氣化,然後氣化了既酒精呢,就從酒精爐既氣孔上升,然後再被燒著,因為氣化咗,所以會燒得更快更好,火力亦加大了。

酒精爐既火力係最細,但又算係完全靜音 (除咗燒完熄果下會有聲);缺點係燒完之後,要攤凍返先可以再加燃料,然後又要再點火。若果未熄火,又或者未夠凍就加燃料,分分鐘會搶火,咁就慘慘豬!搶火係會爆炸,唔單止係燒得猛,唔係講笑既!呢個亦係酒精爐既最大風險,初學者務必小心。尤其係日間好難睇到有無火架,因為個火主要係深藍色。頹就搵手感覺有無火,認真就搵條幼樹枝,或者枯葉放埋去,睇吓會唔會燒著。



酒精爐火力弱,每次添燃料只可用大約三十多分鐘,加燃料亦不容易 (上面解釋過),所以屬於係自私爐... 因為火力弱,所以也不宜打邊爐,一個人慢食除外。

話雖如此,高手們能把壞處化為好處。舉例,酒精爐燃料雖然要常添加,但卻可以精準控制,所以有人鐘意用佢嚟煮飯,因為只需要固定了燃料份量,等佢燒乾了一轉,然後自然會熄火,之後唔使理佢,尤得佢再焗一陣,就剛好煮得完美。

酒精爐簡單,所以亦最輕便;佢火力細,亦適合配合鈦煲,不會易沾底,又不會燒壞個鈦煲。個人認為酒精爐同鈦煲實在係天生一對。

酒精爐好輕,又唔需要獨立燃料樽去運作,所以佢雖然慢,但你可以帶多幾個去架嘛,一樽燃料,倒入幾個爐,一齊煮,掂晒!你無得一樽 gas 幾個爐一齊用嘛,但酒精就可以了。


酒精爐結構簡單,分別在於材料、煲架同埋風擋。上面呢種算係煲架,勉強都有啲風擋既作用。


呢種呢,煲架就最簡單,只係兩片金屬片,唔用時可以拆出嚟,成件野放晒入個杯度!呢個係 titanium 料,所以極輕,佢重有兩圈出氣位,火力更大。

小結

咁用咩爐好呀?簡單答就  gas 喇!

行得遠例如要上山咁呢,我會用酒精爐,因為佢夠輕便,而行遠山亦唔會食得太複雜,火力亦不需要太大。

如果三五知己食大餐,gas 爐就最好喇...

如果大棚人,就電油爐喇,火力夠大,唔會餓親大家...

一個人逍遙遊,就用柴爐吧,享受全大自然生活...

If I can only keep one... that would be a gas stove.